moser

Direktlänk till inlägg 25 november 2014

Sol ute, sol inne ☀️

Av Mari - 25 november 2014 18:51

 

Ännu en dag med bra nyheter. Börjar våga tro på att det går att få såna nyheter också. Det har varit så många dåliga nyheter de första veckorna så detta är underbart. Jag var på gynmottagningen idag på fm för att göra ultraljud på äggstockarna för att se om det finns nåt "skräp" där, men tack o lov var det rent. Hann få många paniktankar innan. Denna muterade gen gör att jag förutom bröstcancerrisken har även en ökad risk för äggstockscancer, upp emot 60% risk under en livstid. Det är ju också allvarligare då det är en sämre prognos där. Det blev en lång diskussion med läkaren som tyvärr inte gav så mycket. Han var otroligt svår att kommunicera med. Jag fick inte ett tydligt svar på någon av mina frågor, bara "nja", "kanske" och "eventuellt" på vad jag än frågade. Det enda som han var rätt tydlig med var att han rekommenderar att jag opererar bort äggstockarna. Men då jag inte på några veckor är återställd efter denna operation samt att cellgiftsbehandlingen startar direkt då, så kom vi fram till att operation inte är aktuell förrän i sommar som tidigast. Innan dess blir det undersökning varannan/var tredje månad.


 

Det känns hemskt tråkigt att behöva ta ställning och genomföra detta också... Önskar verkligen att det räckte med det jag redan har. Men risken är för stor så det är bara att bita i det sura äpplet ännu en gång. Konsekvenserna av att ta bort äggstockarna och därmed kastas in i klimakteriet endast 36 år gammal känns för j-igt, men så är ju den allmänna känslan just nu så skit detsamma. När man väger det mot risken av att bli sjuk igen och då kanske inte klara den kampen är valet enkelt. Vill leva många år till.


 

Andra bra saken med idag var att solen sken! När hände det senast?! Underbart. Jag gick ut för första gången på en vecka och stannade ute i fyra timmar. Lekte med Colin på fm och när min mamma slutat jobbet vid lunch så tog vi en promenad och sen en tur på stan. Tänk att lite frisk luft, solsken och motion kan göra att man känner sig tusen ggr starkare. Överlag har jag känt mig så mycket piggare idag. Det har verkligen vänt nu. Klart jag blir trött snabbt och är stel men inte alls som igår och dagarna före det. Äntligen!

 
 
Ingen bild

QatarAnn

26 november 2014 07:24

Härligt med lite medvind och goda nyheter!

Mari

26 november 2014 23:52

Ja verkligen! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mari - 5 oktober 2015 09:42


Halsfluss igen. Mitt immunförsvar är inte vad det borde. Det har varit en tuff period. Dels med de fysiska besvären - immunförsvaret, värken i kroppen, den dåliga orken. Men också den psykiska, vilket leder till att bl.a. sömnen blir lidande. Överla...

Av Mari - 3 september 2015 00:23


Oj vad länge sen jag skrev nåt här... Har inte haft nån lust till att skriva. Det har varit en lång sommar. Hade önskat att den varit bättre än vad den varit men sånt kan man inte råda över. Många tråkiga saker som hänt men som rör människor omkring ...

Av Mari - 24 juni 2015 04:23


Då var det gjort! Gick överlag bra, tycker jag. Var nervös på morgonen, men hade ändå en känsla av att det var rätt beslut att göra det nu. Åkte hemifrån redan kl 05.45 eftersom jag hade första operationstiden för dagen. Jag fick lite lugnande när j...

Av Mari - 22 juni 2015 21:51


Då är det återigen dags att lägga sig på operationsbordet. Denna gång ska äggstockarna tas bort. Väckarklockan är ställd på 04.50 och jag står först på listan för dagen att opereras i Falun. Känns inge vidare att återigen bli däckad, när nu orken än...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21 22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<<
November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards